Интервю с Явор Джонев – радио ClassicFM

интервю на Явор Джонев по класик фм
Същестува ли образование, което може да изгражда свободни и отговорни личности? Какво представлява Прогресивното образование? – попитахме Явор Джонев по Класик ФМ

Чуйте цялото интервю на Явор Джонев, чрез връзката по-горе.

Извадки от интервюто и отговори на въпроса „Какво образование искаме за нашите деца“:

„Започнахме с една гражданска инициатива наречена „Диалог за бъдещето“, където си поставихме привидно простия въпрос, който има сложни отговори „Какво образование искаме за бъдещето на нашите деца. Интересното беше, че отговорите започнаха да се приближават към един и същи модел. Първият извод беше, че само предметното учене не е достатъчно; Стигнахме и до извода, че ние трябва да образоваме децата си в 5 основни направления – първо – да бъдат добри хора, да имат компетентности за развитие на качествени взаимоотношения помежду си, да могат да работят заедно, да могат да водят истински диалог помежду си, а не само сблъсък на мнения; да са добри приятели, добри партньори и добри родители; да мислят качествено, да могат да осъзнават сложността на света около себе си, да могат да въздействат; да мислят не само логически, но и творчески; умения за комуникация – да изразяваш не само собствените си идеи от художествен до структуриран начин, но и да можеш да възприемаш идеите на другите – това е същината на диалога; способностите да осъществяваш плановете си заедно с други хора, да можеш да планираш добре, да разпределяш кой какво върши, да можеш да се осланяш на отговорностите на другите и да поемеш собствени отговорности, когато заедно осъществявате някаква цел; да знаеш как да живееш здравословно във всякакъв смисъл – от физическо здраве до психическо здраве, да си в добро благосъстояние по усточив начин; основна компетентност, която да изградим у нашите деца е да са активни граждани, за да променят света.

Ние създаваме нов модел училище от общностен тип – общността е училището. Училището е управлявано от общността. Много важно е да кажем, че ние не подбираме децата, ние привличаме семействата, които споделят същите ценности. Например основно разминаване е нагласата за това, че децата трябва да бъдат принуждавани, насилвани, награждавани да учат, докато нашето разбиране е съвсем различно- децата могат да учат по вътрешно любопитство, със собствена енергия, с вътрешна мотивация и всъщност така те учат много по-добре.

За нас е необходимо да има баланс в цялостното изграждане на личността. Това е мисията на така нареченото основно образование. То не е да специализира децата рано, а да им даде представа и преживяване от цялото богатство на света. За нас музиката е не по-малко важна от математиката.

Нашите училища са учещи се организации. Учителите ни учат не по-малко, отколкото децата, защото те са творческите създатели, заедно със децата, на образователния процес.

Имаме лиценз към МОН, така както вече имаме и лиценз на International Baccalaureate® (IB) след 3 години работа. Въобще не е лесно това да се получи, за да могат децата накрая да получават международна диплома. International Baccalaureate® изгражда една специална програма за концептуално учене и преплитане на различните предмети, което ние търсим и затова ги избрахме като основна структура на нашия образователен процес. Ние покриваме държавните образователни стандарти, но за нас това е минимален стандарт. Децата се развиват много по-богато и много повече от тези минимални държавни стандарти. Визията ни за това какво е образованието е много по-широка от държавните стандарти“

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *