Относно оплаквания на родители, които не са били приети в прогресивно училище в София

След разговори с директора и членовете на приемните комисии, преглед на документацията и обща рефлексия с колегите отговорно завявам следното:

1. Приемният процес, експертните преценки и беседването с родителите и децата са били адекватни, неутрални и професионално издържани. Решенията по същество са били адекватни. Те няма да бъдат ревизирани.

2. Имало е пропуски в организацията на графика на интервютата и работата с децата. Те са били твърде начесто и без буфери. Този проблем ще бъде решен за следващите интервюта.

3. Има забавяне в предоставянето на писмена обратна връзка и трудности в предоставянето на устна обратна връзка. Този проблем е в процес на решаване. Скоро като предоставим писмена обратна връзка на всички родители, които не са били приети.

Писмената обратна връзка ще представлява детайлизиране на критериите за прием с преценките на приемните комисии. Те са независими за родителите и за детето.

Детайлните критерии за прием на родителите са: доверие към образователния модел и към училището като професионална организация; уважение и етичност; искреност и откритост; адекватно разбиране за развитието на детето като цялостна личност; зачитане личността на детето, осигуряване на свобода и подкрепа на развитието му като самостоятелна личност; готовност за споделяне на обща отговорност за развитието на детето и участие в живота на учеща се организация; готовност за учене и промяна в семейството.

Детайлните критерии за прием на детето са: училищна готовност (която се проверява чрез работа с дидактически материали и задачи) и личностна зрялост (която се проверява чрез наблюдения за адаптация в нова среда, комуникация и взаимоотношения с връстници и възрастни, управление на емоциите).

За деца със специални образователни потребности детайлните критерии за прием са: дали разполагаме с подходяща среда и ресурсно осигуряване за приобщаване; дали има капацитет в съответния клас спрямо вече приети деца със СОП; дали родителите имат възможност, ако е необходимо, да осигурят допълнителен специалист за подкрепа на детето, съгласуван с училището.

Моля за извинение всички родители, които са срещнали трудности и са изпитали разочарование по време на приемния процес, но не и за същината на провеждането му и решенията. Моля също да помислите защо, ако сме отказали. Трудно е, наистина, но би могло да е много полезно.

Съжалявам, че не сме в състояние да приемаме повече семейства в прогресивните училищни общности. Когато екосистемата се развие достатъчно, бихме имали по-голям капацитет да оказваме директна помощ на някои родители, за да преодоляват нагласи и поведения, които биха пречили за развитието на децата им в прогресивна образователна среда. Ще имаме и по-голям капацитет приобщаваме и откликваме на нуждите на деца със специални образователни потребности.

Бих искал да благодаря на директора и учителите, участвали в приемните комисии за професионализма и отдадеността към каузата за изграждане на качествено нов образователен модел в България. Това е изключително трудна задача, особено в контекста на противоречията с преобладаващи обществени нагласи. Да не говорим за изкривеното а-социално общуване в т.нар. социални мрежи. Справяме се като се осланяме един на друг и като непрекъснато учим заедно – учители, деца и родители. Правим своите грешки, но се учим от тях. Те са неотменна, дори необходима част от развитието напред.

Благодаря!

Явор Джонев

Председател на Фондация за образователна трансформация

Вашият коментар